Kw 1 | Kw 2 | |
5a.1 Provinciale wegen |
Wat verandert er aan het doel en/of de effecten?
Geen veranderingen
Wat verandert er aan de uitvoering (hoe sturen we bij: wat gaan we dit jaar meer, minder of anders doen)?
Als gevolg van de uitspraak door Raad van State in het kader van het Programma Aanpak Stikstof(PAS) wordt het verwachte voorschot van de subsidie voor de Noordelijke Randweg tot nader bericht aangehouden.
Welke financiële gevolgen heeft de verandering?
Deze verandering heeft tot gevolg dat we € 13,4 miljoen minder uitgeven.
Bijstellingen
Beheer en onderhoud (lasten € 150.000)
Om de overdracht van de assets in het kader van Vijfheerenlanden mogelijk te maken huurt Mobiliteit een projectleider in die samen met de projectleider van de provincie Zuid Holland verantwoordelijk is voor de overdracht van het beheer voor het Merwedekanaal, resulterend in een beheerverordening. tevens de overdracht van de N484, een deel van de N214 en de Lingebrug. De projectleider zorgt voor dat deze assets goed geïmplementeerd en geborgd worden bij de provincie Utrecht.
Project Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) (lasten -/- € 13.400.000)
De uitspraak van de Raad van State j.l. betreft Programma Aanpak Stikstof (PAS) heeft mogelijk gevolgen voor het project Noordelijke Randweg Utrecht. De verwachting is dat hierdoor dit jaar geen voorschot betaald hoeft te worden. Voorgesteld wordt het begrote bedrag van € 13,4 mln. te storten in de bestemmingsreserve.
Mobiliteitsprogramma 2014-2018 (lasten € 11.400.000)
Bij het opstellen van de begroting 2019 was onvoldoende inzicht in de uitgaven van het resterende budget van het programmabegroting 2014-2018. De lasten zijn in het eerste half jaar 2019 geïnventariseerd en de verwachte uitgaven 2019 voor Provinciale wegen van € 11,4 mln. worden bij de NJR in de begroting opgenomen. Deze lasten worden gedekt door de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma. Het kasritme voor de jaren 2020 ev. worden bij de begroting 2020 opgenomen.
Reserve Masterplan Soesterberg (€ 2.511.180)
Het project Masterplan Soesterberg is medio 2016 opgeleverd. In de bestemmingsreserve resteert een bedrag van € 2,51 mln. Voorgesteld wordt het resterende bedrag conform instellingsbesluit te verdelen en te storten in de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma (€ 937.000) en Algemene middelen (€1.574.000).
Bijstellingen MIP
Bermverharding N221 (lasten € 30.000)
Voor het aanbrengen van bermverhardingen bij N221 is een investeringsbudget van € 140.000 beschikbaar gesteld. De grond is echter zodanig van samenstelling dat de interventiewaarde PAK wordt overschreden en dient de grond te worden gesaneerd. De extra werkzaamheden zijn door de aannemer aangeboden voor € 30.000. Voorgesteld wordt als gevolg van deze aanvullende investering de hogere kapitaallasten te dekken uit de beschikbare investeringsruimte kapitaallasten wegen.
Bermverharding N225 (lasten € 100.000)
Voor het aanbrengen van bermverhardingen bij N225 is een investeringsbudget van € 36.000 beschikbaar gesteld. De grond is echter zodanig van samenstelling dat de interventiewaarde PAK (Polycyclische aromatische koolwaterstoffen) wordt overschreden en dient de grond te worden gesaneerd. De extra werkzaamheden zijn door de aannemer aangeboden voor € 100.000. Voorgesteld wordt als gevolg van deze aanvullende investering de hogere kapitaallasten te dekken uit de beschikbare investeringsruimte kapitaallasten wegen.
Beleidsdoel | Bijgestelde begroting | Realisatie | Prognose | Bijstellingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 49.640 | 8.680 | 47.790 | -1.850 |
Baten | 1.358 | 868 | 1.358 | |
Saldo | 48.282 | 7.812 | 46.432 | -1.850 |
Saldo beleidsdoel excl. reserves | 48.282 | 7.812 | 46.432 | -1.850 |