Wat gaat het kosten?
Programmaverantwoording | Bijgestelde begroting | Realisatie | Prognose | Bijstellingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 95.303 | 14.687 | 71.849 | -23.454 |
Baten | 4.664 | 2.492 | -4.664 | |
Saldo van het programma | 90.639 | 12.195 | 67.185 | -23.454 |
Mutaties in de reserves | 34.549 | 295 | 14.019 | -20.530 |
Beslag op de algemene middelen | 56.090 | 11.900 | 53.166 | -2.924 |
Investeringen
Aanpassing N233 Rondweg-oost te Veenendaal
Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan / Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.
Kenmerken
Besluit PS | 18 februari 2019 |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | 2019 |
Verwacht jaar afronding | 2027 |
Voortgang
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal. Omdat de voorbereidende werkzaamheden van het project Rijnbrug vrijwel gelijktijdig lopen met de voorbereidende werkzaamheden van het project N233 en er een bepaalde afhankelijkheid ligt tussen deze projecten wordt het planproces (nota reikwijdte, planmer, PAS-problematiek, e.d.) tezamen opgepakt.
Zoals nu is voorzien duurt de voorbereiding van het project tot 2024. De realisatie duurt tot 2027.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 59,0 | - | € 0,5 | € 0 | € 59,0 | € 0 |
Bedragen x 1,0 mln.
Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 59,0 mln.. Bijdrage van de gemeente Veenendaal is groot € 8,75 mln.
Het project bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.
Partij | Maatregel | Totaal | |
Aanleg wegverbreding | Ongelijkvloerse kruising Pr. Clauslaan / Van Essenlaan | ||
Provincie Utrecht | € 34,5 | € 15,75 | € 50,25 |
Gemeente Veenendaal | € 2,5 * | € 6,25 ** | € 8,75 |
subtotaal | € 37,0 | € 22,0 | € 59 ,0*** |
Bedragen x 1,0 mln.
* is een inspanningsverplichting: geluidwerende voorziening
** is inclusief de reeds toegezegde € 2 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van FoodValley van € 1 miljoen, welke in 2025 beschikbaar komt. Het betreft een vast bedrag
*** onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming
Risico’s
Top 5 Risico’s N233 | |
Risico | beheersmaatregel |
PAS problematiek Natura2000 gebied | Vanuit provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand |
Vertraging in planning als gevolg van gezamenlijk optrekken in planproces Rijnbrug en N233 | Rijnbrug en N233 juridisch ontkoppelen zodra de mogelijkheid er is |
Belangen gemeente en provincie niet op één lijn | Gezamenlijk project team met escalatie mogelijkheid naar stuurgroep |
Voor bewoners onvoldoende geluidsmaatregelen nabij Prins Clauslaan (bovenwettelijk) | Duidelijke communicatie met bewoners (maatwerkbenadering) |
Oplossing om waterstand op peil te houden bij verdiepte ligging bij Natura 2000 gebied (Binnenveld) is kostbaarder dan gedacht | Nader onderzoek en zonodig aanpassing van plan en raming |
N198 A12 BRAVO 3: Zuidelijke Randweg Woerden
Doelstelling
A12 BRAVO 3 betreft de realisatie en beleggen van het beheer en onderhoud van de Zuidelijke randweg Woerden: een regionale tweestrooksweg direct ten noorden van de A12, tussen de aansluiting Nieuwerbrug/Waarder en het bedrijventerrein Middelland in Woerden.
Kenmerken
Besluit PS | 16 september 2003, 2003WVV000783i |
Projectfase | Realisatie/overdracht naar beheer |
Startjaar | 2014 |
Afronding | 2019 |
Voortgang
De Zuidelijke Randweg Woerden is in 2018 opgeleverd en opengesteld voor verkeer. In het voorjaar van 2019 zijn er nog bomen en bosplantsoen geplant. Overdracht naar betrokken wegbeheerders is gaande en zakelijke restpunten worden afgehandeld; verwacht wordt dat vóór 31 december 2019 decharge is verleend.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 43,0 | € 42,8 | -€ 0,15 | € 0,13 | € 42,6 | € 0,2 |
Bedragen x 1,0 mio.
Toelichting op financiën
Het project BRAVO 3 kent een totaal krediet (bruto) van € 43,0 mln.. Bijdragen van derden bedraagt € 20,1 mln..
Het project is binnen het krediet gerealiseerd met een klein positief eindresultaat.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Geen risico’s, het project is gereed. |
Spooronderdoorgang N226 Maarsbergen
Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem (geocode 035).
Kenmerken
Besluit PS | 13-03-2017, besluitnummer PS2017MME02 |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | Uitvoering start in 2021 |
Verwacht jaar afronding | 2025 |
Voortgang
In mei 2019 is gestart met het opstellen van het Provinciaal Inpassingsplan, dat volgens planning eind 2020 door PS wordt vastgesteld. Aansluitend worden onder projectleiding van de provincie kabels en leidingen verlegd, waarna de projectleiding overgaat naar ProRail die verantwoordelijk is voor het (voorbereiden van) de aanbesteding en voor de realisatie. Voor deze realisatiefase is nu (2019) een realisatieovereenkomst in voorbereiding.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 51,6 | € 2,9 | € 0,8 | € 0,6 | € 51,6 | € 0 |
Bijdragen 1,0 mln.
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) van € 51,6 mln. voor project N266 Spoortunnel Maarsbergen is in december 2018 goedgekeurd. De totale projectomvang is € 48,9 mln., hier komt nog een budget € 0,9 mln. verwachte extra indexatie en een budget van € 1,8 mln. voor kosten inhuur PU zodat het totaal op € 51,6 mln. komt. Hiervan draagt de provincie Utrecht € 20,7 mln.
Op dit moment wordt met ProRail en de Gemeente Utrechtse Heuvelrug gewerkt aan de realisatieovereenkomst. Hierin wordt ook geregeld hoe er over de totale projectfinanciën wordt gerapporteerd. De gerealiseerde kosten van ProRail zijn nu –medio 2019- nog niet beschikbaar, zodat deze rapportage alleen de kosten van de Provincie Utrecht betreft.
Risico’s
Risico | Beheersmaatregel |
Door tussentijdse wisselingen treedt er kennisverlies op in het projectteam. | Projectplan up-to-date houden; |
Scope van het project wijzigt (dwz een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significant extra kosten) | Bestuur tijdig en zo volledig mogelijk informeren; De kosten voor bovenwettelijke maatregelen expliciet maken. |
Onverwachte ongunstige resultaten verkeersonderzoek Sweco | Verkeerskundig vooronderzoek laten uitvoeren naar de ruimtelijke consequenties van de voorlopige intensiteitsresultaten; Omgeving en politiek in alle openheid informeren. |
Spooronderdoorgang N226 Maarsbergen
Doelstelling
Het doel van het project is de huidige en te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem (geocode 035).
Kenmerken
Besluit PS | 13-03-2017, besluitnummer PS2017MME02 |
Projectfase | Voorbereiding |
Startjaar | Uitvoering start in 2021 |
Verwacht jaar afronding | 2025 |
Voortgang
In mei 2019 is gestart met het opstellen van het Provinciaal Inpassingsplan, dat volgens planning eind 2020 door PS wordt vastgesteld. Aansluitend worden onder projectleiding van de provincie kabels en leidingen verlegd, waarna de projectleiding overgaat naar ProRail die verantwoordelijk is voor het (voorbereiden van) de aanbesteding en voor de realisatie. Voor deze realisatiefase is nu (2019) een realisatieovereenkomst in voorbereiding.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
€ 51,6 | € 2,9 | € 0,8 | € 0,6 | € 51,6 | € 0 |
Bijdragen 1,0 mln.
Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) van € 51,6 mln. voor project N266 Spoortunnel Maarsbergen is in december 2018 goedgekeurd. De totale projectomvang is € 48,9 mln., hier komt nog een budget € 0,9 mln. verwachte extra indexatie en een budget van € 1,8 mln. voor kosten inhuur PU zodat het totaal op € 51,6 mln. komt. Hiervan draagt de provincie Utrecht € 20,7 mln..
Op dit moment wordt met ProRail en de Gemeente Utrechtse Heuvelrug gewerkt aan de realisatieovereenkomst. Hierin wordt ook geregeld hoe er over de totale projectfinanciën wordt gerapporteerd. De gerealiseerde kosten van ProRail zijn nu –medio 2019- nog niet beschikbaar, zodat deze rapportage alleen de kosten van de Provincie Utrecht betreft.
Risico’s
Risico | Beheersmaatregel |
Door tussentijdse wisselingen treedt er kennisverlies op in het projectteam. | Projectplan up-to-date houden; |
Scope van het project wijzigt (dwz een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significant extra kosten) | Bestuur tijdig en zo volledig mogelijk informeren; De kosten voor bovenwettelijke maatregelen expliciet maken. |
Onverwachte ongunstige resultaten verkeersonderzoek Sweco | Verkeerskundig vooronderzoek laten uitvoeren naar de ruimtelijke consequenties van de voorlopige intensiteitsresultaten; Omgeving en politiek in alle openheid informeren. |