Najaarsrapportage 2019

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Financiën totaal

Wat gaat het kosten?

Programmaverantwoording

Bijgestelde begroting

Realisatie

Prognose

Bijstellingen

Lasten

95.303

14.687

71.849

-23.454

Baten

4.664

2.492

-4.664

Saldo van het programma

90.639

12.195

67.185

-23.454

Mutaties in de reserves

34.549

295

14.019

-20.530

Beslag op de algemene middelen

56.090

11.900

53.166

-2.924

Investeringen

Aanpassing N233 Rondweg-oost te Veenendaal

Doelstelling
Het betreft de realisatie van de wegverbreding N233 naar 2x2, tussen Wageningselaan en A12, met ongelijkvloerse kruising bij de Prins Clauslaan / Van Essenlaan en aanpassing van de kruispunten van de N233 met Wageningselaan en De Smalle Zijde. Vanaf de Grift tot aan de A12 wordt een snelheidsregime ingesteld van 70 km/u.
Met de uitvoering van dit project wordt een substantiële bijdrage geleverd  aan de afname van het totaal aantal voertuigverliesuren op de N233. Hierdoor vermindert het oponthoud gedurende de dag en vooral gedurende de spitsperiodes op werkdagen. Tevens verbetert de voorspelbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van belangrijke woon-, werk- en winkellocaties.

Kenmerken

Besluit PS

18 februari 2019

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

2019

Verwacht jaar afronding

2027

Voortgang
De gemeenteraad van Veenendaal heeft op 24 januari 2019 geadviseerd om over te gaan tot verbreding van de N233 inclusief een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan/Van Essenlaan en hiervoor een bijdrage beschikbaar gesteld. Provinciale Staten hebben op 18 februari 2019 eveneens daarmee ingestemd. Dit is bekrachtigd met de ondertekening van de bestuursovereenkomst d.d. 10 april 2019 tussen de provincie Utrecht en de gemeente Veenendaal. Omdat de voorbereidende werkzaamheden van het project Rijnbrug vrijwel gelijktijdig lopen met de voorbereidende werkzaamheden van het project N233 en er een bepaalde afhankelijkheid ligt tussen deze projecten wordt het planproces (nota reikwijdte, planmer, PAS-problematiek, e.d.) tezamen opgepakt.

Zoals nu is voorzien duurt de voorbereiding van het project tot 2024. De realisatie duurt tot 2027.
Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 59,0

-

€ 0,5

€ 0

€ 59,0

€ 0

Bedragen x 1,0 mln.

Toelichting op financiën
Het project kent een totaal krediet (bruto) van € 59,0 mln.. Bijdrage van de gemeente Veenendaal is groot € 8,75 mln.
Het project bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase. Met de huidige verwachtingen voldoet het beschikbare krediet.

  Partij

Maatregel

Totaal

Aanleg wegverbreding

Ongelijkvloerse kruising Pr. Clauslaan / Van Essenlaan

Provincie Utrecht

€ 34,5

€ 15,75

€ 50,25

Gemeente Veenendaal

€ 2,5 *

€ 6,25 **

€ 8,75

subtotaal

€ 37,0

€ 22,0

€ 59 ,0***

Bedragen x 1,0 mln.

  *   is een inspanningsverplichting: geluidwerende voorziening

**   is inclusief de reeds toegezegde € 2 miljoen voor leefbaarheidsmaatregelen (raadbesluit gemeente Veenendaal 18 december 2017) en een bijdrage van FoodValley van € 1 miljoen, welke in 2025 beschikbaar komt. Het betreft een vast bedrag
***   onzekerheidsmarge van 25%. Bedrag is gebaseerd op een gemiddeld bedrag in de probabilistische kostenraming

Risico’s

Top 5 Risico’s N233

Risico

beheersmaatregel

PAS problematiek Natura2000 gebied

Vanuit provincie volgen van landelijke ontwikkelingen en juridische bijstand

Vertraging in planning als gevolg van gezamenlijk optrekken in planproces Rijnbrug en N233

Rijnbrug en N233 juridisch ontkoppelen zodra de mogelijkheid er is

Belangen gemeente en provincie niet op één lijn

Gezamenlijk project team met escalatie mogelijkheid naar stuurgroep

Voor bewoners onvoldoende geluidsmaatregelen nabij Prins Clauslaan (bovenwettelijk)

Duidelijke communicatie met bewoners (maatwerkbenadering)

Oplossing om waterstand op peil te houden bij verdiepte ligging bij Natura 2000 gebied (Binnenveld) is kostbaarder dan gedacht

Nader onderzoek en zonodig aanpassing van plan en raming

N198 A12 BRAVO 3: Zuidelijke Randweg Woerden

Doelstelling
A12 BRAVO 3 betreft de realisatie en beleggen van het beheer en onderhoud van de Zuidelijke randweg Woerden: een regionale tweestrooksweg direct ten noorden van de A12, tussen de aansluiting Nieuwerbrug/Waarder en het bedrijventerrein Middelland in Woerden.

Kenmerken

Besluit PS

16 september 2003, 2003WVV000783i

Projectfase

Realisatie/overdracht naar beheer

Startjaar

2014

Afronding

2019

Voortgang
De Zuidelijke Randweg Woerden is in 2018 opgeleverd en opengesteld voor verkeer. In het voorjaar van 2019 zijn er nog bomen en bosplantsoen geplant. Overdracht naar betrokken wegbeheerders is gaande en zakelijke restpunten worden afgehandeld; verwacht wordt dat vóór 31 december 2019 decharge is verleend.

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 43,0

€ 42,8

-€ 0,15

€ 0,13

€ 42,6

€ 0,2

Bedragen x 1,0 mio.

Toelichting op financiën
Het project BRAVO 3 kent een totaal krediet (bruto) van € 43,0 mln.. Bijdragen van derden bedraagt € 20,1 mln..
Het project is binnen het krediet gerealiseerd met een klein positief eindresultaat.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Geen risico’s, het project is gereed.

Spooronderdoorgang N226 Maarsbergen

Doelstelling

Het doel van het project is de huidige en te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem (geocode 035).

Kenmerken

Besluit PS

13-03-2017, besluitnummer PS2017MME02

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

Uitvoering start in 2021

Verwacht jaar afronding

2025

Voortgang
In mei 2019 is gestart met het opstellen van het Provinciaal Inpassingsplan, dat volgens planning eind 2020 door PS wordt vastgesteld. Aansluitend worden onder projectleiding van de provincie kabels en leidingen verlegd, waarna de projectleiding overgaat naar ProRail die verantwoordelijk is voor het (voorbereiden van) de aanbesteding en voor de realisatie. Voor deze realisatiefase is nu (2019) een realisatieovereenkomst in voorbereiding.

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 51,6

€ 2,9

€ 0,8

€ 0,6

€ 51,6

       € 0

Bijdragen 1,0 mln.

Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) van € 51,6 mln. voor project N266 Spoortunnel Maarsbergen is in december 2018 goedgekeurd. De totale projectomvang is € 48,9 mln., hier komt nog een budget € 0,9 mln. verwachte extra indexatie en een budget van € 1,8 mln. voor kosten inhuur PU zodat het totaal op € 51,6 mln. komt. Hiervan draagt de provincie Utrecht € 20,7 mln.
Op dit moment wordt met ProRail en de Gemeente Utrechtse Heuvelrug gewerkt aan de realisatieovereenkomst. Hierin wordt ook geregeld hoe er over de totale projectfinanciën wordt gerapporteerd. De gerealiseerde kosten van ProRail zijn nu –medio 2019- nog niet beschikbaar, zodat deze rapportage alleen de kosten van de Provincie Utrecht betreft.

Risico’s

Risico

Beheersmaatregel

Door tussentijdse wisselingen treedt er kennisverlies op in het projectteam.

Projectplan up-to-date houden;
Aandachtpuntendossier aanleggen en vullen door iedereen die afspraken maakt;
Bestaande contracten verlengen;
Indien contracten beëindigd worden, ruimte inrichten voor actief overdracht.

Scope van het project wijzigt (dwz een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significant extra kosten)

Bestuur tijdig en zo volledig mogelijk informeren;
Wijzigingen in wet- en regelgeving per specialisme te bewaken en te signaleren in het projectoverleg.
Bij scopewijzigingen een value engineeringsessie organiseren om tot een sobere oplossing te komen;

De kosten voor bovenwettelijke maatregelen expliciet maken.

Onverwachte ongunstige resultaten verkeersonderzoek Sweco

Verkeerskundig vooronderzoek laten uitvoeren naar de ruimtelijke consequenties van de voorlopige intensiteitsresultaten;

Omgeving en politiek in alle openheid informeren.

Spooronderdoorgang N226 Maarsbergen

Doelstelling

Het doel van het project is de huidige en te verwachten knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor zowel het wegverkeer als het spoorverkeer op te lossen door het realiseren van twee spooronderdoorgangen, één voor gemotoriseerd verkeer en één voor niet-gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van km 56,6 van de spoorweg Utrecht-Arnhem (geocode 035).

Kenmerken

Besluit PS

13-03-2017, besluitnummer PS2017MME02

Projectfase

Voorbereiding

Startjaar

Uitvoering start in 2021

Verwacht jaar afronding

2025

Voortgang
In mei 2019 is gestart met het opstellen van het Provinciaal Inpassingsplan, dat volgens planning eind 2020 door PS wordt vastgesteld. Aansluitend worden onder projectleiding van de provincie kabels en leidingen verlegd, waarna de projectleiding overgaat naar ProRail die verantwoordelijk is voor het (voorbereiden van) de aanbesteding en voor de realisatie. Voor deze realisatiefase is nu (2019) een realisatieovereenkomst in voorbereiding.

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

€ 51,6

€ 2,9

€ 0,8

€ 0,6

€ 51,6

       € 0

Bijdragen 1,0 mln.

Toelichting op financiën
Het krediet (bruto) van € 51,6 mln. voor project N266 Spoortunnel Maarsbergen is in december 2018 goedgekeurd. De totale projectomvang is € 48,9 mln., hier komt nog een budget € 0,9 mln. verwachte extra indexatie en een budget van € 1,8 mln. voor kosten inhuur PU zodat het totaal op € 51,6 mln. komt. Hiervan draagt de provincie Utrecht € 20,7 mln..
Op dit moment wordt met ProRail en de Gemeente Utrechtse Heuvelrug gewerkt aan de realisatieovereenkomst. Hierin wordt ook geregeld hoe er over de totale projectfinanciën wordt gerapporteerd. De gerealiseerde kosten van ProRail zijn nu –medio 2019- nog niet beschikbaar, zodat deze rapportage alleen de kosten van de Provincie Utrecht betreft.

Risico’s

Risico

Beheersmaatregel

Door tussentijdse wisselingen treedt er kennisverlies op in het projectteam.

Projectplan up-to-date houden;
Aandachtpuntendossier aanleggen en vullen door iedereen die afspraken maakt;
Bestaande contracten verlengen;
Indien contracten beëindigd worden, ruimte inrichten voor actief overdracht.

Scope van het project wijzigt (dwz een significant effect op de voortgang van het projectprocedures of significant extra kosten)

Bestuur tijdig en zo volledig mogelijk informeren;
Wijzigingen in wet- en regelgeving per specialisme te bewaken en te signaleren in het projectoverleg.
Bij scopewijzigingen een value engineeringsessie organiseren om tot een sobere oplossing te komen;

De kosten voor bovenwettelijke maatregelen expliciet maken.

Onverwachte ongunstige resultaten verkeersonderzoek Sweco

Verkeerskundig vooronderzoek laten uitvoeren naar de ruimtelijke consequenties van de voorlopige intensiteitsresultaten;

Omgeving en politiek in alle openheid informeren.