De investeringen zijn bij de Voorjaarsnota 2019 geactualiseerd. Nu bij de Najaarsrapportage wordt opnieuw gekeken of er nog wijzigingen te verwachten zijn ten opzichte van de Voorjaarsnota. Omdat de Voorjaarsnota ingaat op het moment na 1e kwartaal 2019 en de Najaarsrapportage ingaat op de standen eind 2e kwartaal 2019, ligt het in de lijn der verwachting dat er niet veel verandert ten opzichte van de Voorjaarsnota ten aanzien van de kredieten voor investeringen.
MIP Bereikbaarheid Openbaar vervoer
Uitbreidingsinvesteringen OV | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving project | Categorie | Krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m2018 | Bijgestelde begroting 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
Uithoflijn infra | A | 321.300 | 281.300 | 311.733 | 9.567 | 9.567 | 9.567 | 0 |
Uithoflijn materieel | A | 74.800 | 50.861 | 23.939 | 6.544 | 11.544 | -12.395 | |
Nieuwe tramremise | A | 52.000 | 20.000 | 37.465 | 14.535 | 6.104 | 14.535 | 0 |
Busremise | A | 29.800 | 1.494 | 19.000 | 6.251 | 19.000 | 0 | |
Zonnenpanelen op tramremise | C | 550 | 50 | 50 | ||||
Extra krediet Uithoflijn | ||||||||
Uithoflijn-meerkosten | A | 59.000 | 24.100 | 0 | 59.000 | 6.980 | 39.111 | -19.889 |
Voorbereiding Beheer en Exploitatie Uithoflijn | A | 20.000 | 10.552 | 9.448 | 3.052 | 9.448 | 0 | |
Nieuwe Tramremise | A | 10.000 | 1.200 | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | |
Risicoreservering | A | 13.700 | 0 | 13.700 | 13.700 | 0 | ||
Bruto investeringen realisatiefase openbaar vervoer ten laste van kapitaallasten | 581.150 | 326.600 | 412.105 | 159.189 | 38.498 | 126.955 | -32.234 | |
Uitbreidingsinvesteringen OV | ||||||||
Omschrijving project | Categorie | Krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m2018 | Bijgestelde begroting 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
Overwegbeveiliging | A | 12.000 | 6.208 | 5.792 | 510 | 5.792 | 0 | |
Vernieuwde Regionale Tramlijn | A | 141.200 | 38.972 | 21.000 | 3.085 | 21.000 | 0 | |
VRT extra krediet | A | 17.289 | 0 | |||||
OV-knooppunt 'Nieuwegein City- | A | 7.000 | 0 | 0 | ||||
Camera's/TFT schermen in Tram | A | 1.220 | 320 | 427 | 793 | 42 | 279 | -514 |
Distributiesysteem | A | 6.302 | 6.271 | 31 | 31 | 31 | 0 | |
Verkoopapparatuur OV winkeliers | A | 700 | 0 | 700 | 676 | 700 | 0 | |
DRIS haltes (Tram/Bus + centrale systeem) | B | 9.503 | 3.653 | 2.109 | 6.535 | 391 | 801 | -5.734 |
Bruto investeringen realisatiefase openbaar vervoer ten laste van kapitaallasten | 195.214 | 3.973 | 53.987 | 34.851 | 4.735 | 28.603 | -6.248 | |
Studieprojecten OV | ||||||||
Omschrijving project | Categorie | Krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m2018 | Bijgestelde begroting 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
Busstalling Amersfoort | PM | |||||||
Uitbreiding P+R Breukelen | PM | |||||||
Categorie A: Bijstelling van het kasritme passend binnen het totaal krediet | ||||||||
Categorie B: Aanpassing van het totaal krediet | ||||||||
Categorie C: Nieuw krediet |
Bijstellingen MIP
Zonnepanelen op Tramremise (krediet € 550.000)
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel bij de bouw van de nieuwe tramremise. Het gebouw (kantoor en werkplaats) heeft geen gasaansluiting. Voor de verwarming wordt gebruik gemaakt van een warmtepomp.
Het grote dak van de werkplaats is ideaal om zonnepanelen op te leggen. Dit dak is zou gebouwd dat dit kan. De panelen komen in de goede, zuidelijke, richting te liggen. De totale kosten van de investering zijn geraamd op € 550.000. De maximale subsidie over 15 jaar is € 355.680.
De te verwachten jaarlijkse beheerkosten zijn € 3.500. Over 15 jaar is dit € 52.500.
De te verwachten productie van de zonnepanelen is 304.000 KWh per jaar. Deze productie kan terug geleverd worden aan het elektriciteitsnet of kan gebruikt worden voor de voeding van de trams, kantoren en werkplaatsen. Dit leidt tot een besparing van de elektriciteitskosten van € 22.000 per jaar. Over 15 jaar is dat € 330.000.
Van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is een subsidiebeschikking ontvangen. Voorwaarde van deze beschikking is dat de zonnepanelen voor 6 juni 2020 in gebruik genomen moeten zijn. De looptijd van de subsidie is 15 jaar.
De toegekende subsidie is afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte energie. Uitgaande van de hoeveelheid zonnepanelen is deze subsidie maximaal € 23.712 per jaar. Over de totale periode is de subsidie maximaal € 355.680. Als de volledige subsidie niet benut is in 15 jaar, dan kan de termijn voor subsidie verlengd worden met 1 jaar.
Per saldo zijn de kosten over 15 jaar € 602.500 en de maximale opbrengsten zijn € 685.680. Per saldo is sprake van een rendabele investering. Daarnaast bevordert deze investering de duurzaamheid van de provincie Utrecht. Om het gebouw energieneutraal te maken is de toepassing van zonnepanelen op dit moment de meest gewenste oplossing. Energieneutraal werken is het uitgangspunt van de provincie Utrecht.
Indien de prijzen van elektriciteit in de komende jaren wijzigen is er sprake van een ander plaatje als het gaat om lasten en baten. Gelet op de energietransitie is de kans aanwezig dat deze tarieven in de komende jaren eerder gaan dalen dan stijgen.
Voorgesteld wordt om deze investering toe te voegen aan het MIP Openbaar vervoer. De uit deze investering voortvloeiende kapitaallasten € 36.700 (gedurende 15 jaar) past binnen het de beschikbare budget voor kapitaallasten van totaal € 25 mln. De beheerkosten ad € 3.500 wordt opgenomen in het MOP en past binnen de beschikbare € 17,3 mln. voor beheer en onderhoud. Door de verwachte besparing en de verwachte subsidie is het geheel nagenoeg budgetneutraal.
Vervanging DRIS
Bij het project vervanging DRIS zijn twee verzoeken tot wijziging ontvangen. Gem. Utrecht heeft ons verzocht de displays op het busstation bij station Leidsche Rijn Centrum mee te nemen in het project. De kosten ad € 218.000 worden door de gemeente Utrecht betaald. Het netto investeringsbedrag en de kapitaallasten stijgen dus niet. Het andere verzoek is ontvangen vanuit het project Driebergen Zeist. Verzocht wordt om de displays op het busstation bij Station Driebergen Zeist ook op te nemen in het project. De werkelijke kosten hiervoor (welke zijn geraamd op € 435.000) mogen in mindering worden gebracht op de bijdrage van de provincie in het project Driebergen Zeist.
Hierdoor stijgt dus wel de netto investering en de kapitaallasten, deze wordt gecompenseerd door de lagere bijdrage aan project Driebergen Zeist. Omdat de kapitaallasten OV deel uitmaken van het Mobiliteitsplan wordt voorgesteld om t.z.t wanneer de werkelijke kosten voor deze DRIS bekend zijn, de lagere bijdrage aan het project te storten in de reserve Mobiliteitsplan, zodat deze in de toekomst de hogere kapitaallasten kan compenseren.
Ook in Vijfheerenlanden staan DRIS displays die aan vervanging toe zijn. Ten tijde van het GS besluit van 4 april 2017 was dit nog niet bekend. Derhalve is het gewenst het budget vervanging DRIS met € 50.000 te verhogen. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten ( € 5.000) passen binnen de beschikbare budget van € 25 mln. kapitaallasten.
MIP Wegen
Uitbreidingsinvesteringen wegen en vaarwegen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
omschrijving project | Categorie | Toegekend krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m2018 | Bijgestelde begroting 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder | A | 42.963 | 20.128 | 42.821 | -151 | 128 | -151 | 0 |
N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor incl. Van Rietlaan) | A | 3.673 | 273 | 2.828 | 845 | 124 | 845 | 0 |
N210 Actieplan omgevingslawaai (Geluidscherm) | A | 3.500 | 2.000 | 500 | 20 | 500 | 0 | |
N210 Bermverharding | A | 62 | 0 | 0 | 0 | 62 | 62 | |
N212 Trajectaanpak | A | 3.903 | 2.087 | 1.816 | 445 | 1.816 | 0 | |
N221 Bermverharding Baarn | B | 140 | 140 | 0 | 170 | 30 | ||
N224 Trajectaanpak Renswoude | A | 2.970 | 47 | 1.600 | 234 | 1.600 | 0 | |
N225 Bypass rotonde N225-N226 De Donderberg | A | 514 | 319 | 15 | 0 | 15 | 0 | |
N225 Bermverharding | B | 36 | 0 | 0 | 0 | 136 | 136 | |
N226 Traverse Leusden | A | 3.001 | 191 | 2.603 | 398 | 122 | 205 | -193 |
N226 Faunapassage | A | 4.000 | 35 | 500 | 0 | 500 | 0 | |
N226 Schutterhoeflaan | A | 2.592 | 250 | 1.885 | 707 | 1.414 | 707 | 0 |
N226 Spoortunnel Maarsbergen | A | 51.600 | 30.876 | 2.872 | 800 | 546 | 800 | 0 |
N226 Bermverharding | A | 534 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
N227 Faunapassage | A | 4.500 | 3.290 | 1.210 | 18 | 610 | -600 | |
N228 Maatregelen Montfoort | A | 2.632 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
N229 Bermverharding Bunnik | A | 615 | 615 | 0 | 0 | -615 | ||
N233 Rondweg-oost Veenendaal | A | 59.000 | 8.750 | 500 | 0 | 500 | 0 | |
N233 Tidal flow Rijnbrug incl. fietstunnel | A | 95.560 | 51.750 | 2.408 | 500 | 44 | 500 | 0 |
N237 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid | A | 314 | 160 | 154 | 5 | 154 | 0 | |
N237 Fietstunnel De Bilt | A | 3.611 | 240 | 3.398 | 319 | 3.398 | 0 | |
N237 Ecopassage Griftenstein | A | 1.544 | 37 | 0 | 20 | 0 | 0 | |
N402 Rotonde Slootdijk | A | 2.792 | 285 | 900 | 6 | 100 | -800 | |
N405 Maatregelen Kamerik | A | 337 | 337 | 337 | 0 | |||
N409 Verkeersveiligheids- en fietsmaatregelen | A | 177 | 7 | 170 | 53 | 170 | 0 | |
N410 Achterdijk | A | 888 | 9 | 879 | 37 | 879 | 0 | |
N411 Verkeersonveiligheid Bunnik | A | 5.199 | 1.612 | 3.587 | 333 | 3.000 | -587 | |
N412 Bermverharding | A | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
N415 Bermverharding | A | 27 | 0 | 0 | 0 | 27 | 27 | |
N417 Trajectaanpak | A | 1.060 | 10 | 365 | 25 | 365 | 0 | |
Provinciaals verkeersmodel | A | 350 | 111 | 239 | 66 | 239 | 0 | |
Bruto investeringen realisatiefase wegen en vaarwegen ten laste van kapitaallasten | 298.182 | 112.218 | 65.666 | 20.024 | 3.959 | 17.484 | -2.540 | |
Vervangingsinvesteringen wegen en vaarwegen | ||||||||
Omschrijving project | Totaal | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024-2028 | 2029- |
Kunstwerken | 20.645 | - | 350 | 90 | 165 | 165 | 825 | 19.050 |
Verharding | 105.152 | 2.012 | 8.872 | - | 3.268 | 3.500 | 17.500 | 70.000 |
Vaarwegen | 8.054 | 468 | 306 | 260 | 260 | 260 | 1.300 | 5.200 |
Wegmeubilair | 3.648 | 550 | 1.274 | 1.824 | ||||
Netto investeringen realisatiefase wegen en vaarwegen ten laste van kapitaallasten | 137.499 | 3.030 | 10.802 | 350 | 3.693 | 3.925 | 19.625 | 96.074 |
Categorie A: Bijstelling van het kasritme passend binnen het totaal krediet | ||||||||
Categorie B: Aanpassing van het totaal krediet |
Bijstellingen MIP : |
N210/N225/N412/N415 Bermverhardingen: |
N221 Bermverharding |
N225 Bermverharding N226 Traverse Leusden |
N227 Faunapassage |
N229 Bermverharding Bunnik |
N402 Rotonde Slootdijk |
N411 Verkeersonveiligheid Bunnik |
MIP Bedrijfsvoering
MIP Software | Categorie | Toegekend krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m 2018 | Oorspronkelijk 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Business Intelligence Tool | A | 295 | 0 | 0 | 295 | 0 | 0 | 295 |
HRM Systeem (Personeelsinformatie + salarissysteem) | A | 1.030 | 0 | 28 | 1.030 | 0 | 0 | 1.002 |
Facilitair Management Informatie Systeem | A | 472 | 0 | 277 | 472 | -35 | 195 | 0 |
Document Management Systeem | A | 830 | 0 | 0 | 830 | 0 | 0 | 830 |
Website Internet en Extranet Provincie Utrecht | A | 800 | 0 | 136 | 800 | 364 | 664 | 0 |
E-Provincie | A | 2.835 | 0 | 75 | 1.635 | 0 | 0 | 2.835 |
Subtotaal | 6.262 | 0 | 517 | 5.062 | 329 | 859 | 4.962 | |
Risico opslag programma (10%) | A | 626 | 0 | 0 | 506 | 0 | 506 | 0 |
Bruto investeringen software ten laste van kapitaallasten | 6.888 | 0 | 517 | 5.568 | 329 | 1.365 | 4.962 |
MIP Provinciehuis | Categorie | Toegekend krediet (bruto) | Bijdragen derden | t/m 2018 | Oorspronkelijk 2019 | Realisatie | Prognose 2019 | Bijstelling |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Binnenwandopeningen | A | 175 | 0 | 0 | 175 | 0 | 0 | 175 |
Buitenwandopeningen | A | 407 | 0 | 68 | 407 | 9 | 339 | 0 |
Centrale elektronische voorzieningen | A | 1.000 | 0 | 110 | 1.000 | 137 | 890 | 0 |
Communicatie | A | 197 | 0 | 0 | 197 | 0 | 0 | 197 |
Losse Gebruikersinventaris | A | 120 | 0 | 0 | 120 | 9 | 120 | 0 |
Transport | A | 250 | 0 | 83 | 250 | 98 | 167 | 0 |
Bruto investeringen Provinciehuis ten laste van kapitaallasten | 2.149 | 0 | 260 | 2.149 | 254 | 1.517 | 372 | |
Categorie A: Bijstelling van het kasritme passend binnen het totaal krediet | ||||||||
Categorie B: Aanpassing van het totaal krediet | ||||||||
Categorie C: Nieuw krediet |
Toelichting MIP software
Business Intelligence Tool
De eerste investeringslasten in de Business Intelligence Tool (BI tool) Qlik Sense zijn uit een ander budget gefinancierd
van het budget van team IEA, namelijk het programma Verbetering BedrijfsvoeringsInformatie (VBI budget).
Derhalve is deze investering in het MIP van 2019 bijgesteld.
De vervangingsinvesteringen vanaf 2023 leidden wel tot een activering en bijkomende afschrijvingslasten.
HRM Systeem (Personeelsinformatie + salarissysteem)
De investering en activering van het HRM systeem vindt pas in 2021 plaats in plaats van 2019. Kasritme verschil.
Document Management Systeem
De investering en activering van het Document Management Systeem vindt pas in 2021 plaats in plaats van 2019.
Kasritme verschil.
Website Internet en Extranet Provincie Utrecht
Het internet en intranet wordt volgens de nieuwe inschatting in 2020 opgeleverd en geactiveerd in plaats van 2019.
E-Provincie
Als gevolg van een beter inzicht in de activiteiten en projecten die onder E-Provincie worden uitgevoerd blijkt dat deze
betrekking hebben op proces- en organisatie in plaats van activeerbare resultaten.
Als gevolg hiervan worden de hieraan verbonden lasten niet geactiveerd (en afgeschreven) maar incidenteel t.l.v.
de ICT reserve gebracht.
De bijstelling betreft een budgetneutrale aanpassing, aangezien de lasten in beide gevallen t.l.v. de
ICT reserve zouden komen.
Toelichting MIP Provinciehuis
Binnenwandopeningen
Geplande investeringen in de tourniquets (€ 175.000) zijn nog onzeker (in ieder geval niet in 2019) en worden voorlopig doorgeschoven naar 2020.
Communicatie
Geplande investeringen (€ 197.000) zijn doorgeschoven naar 2020.