Najaarsrapportage 2019

5b. Bereikbaarheid Openbaar vervoer

5b.1 Openbaar vervoer

Kw 1

Kw 2

5b.1 Openbaar vervoer

Wat verandert er aan het doel en/of de effecten?

  • De bestuurplanning van de Uithoflijn gaat uit van een start in december 2019. Het is mogelijk dat de exploitatie al eerder van start gaat.
  • Vanaf 1 januari 2019 rijdt het openbaar vervoer in Vijfheerenlanden in opdracht van de provincie.

Wat verandert er aan de uitvoering (hoe sturen we bij: wat gaan we dit jaar meer, minder of anders doen)?

  • Een voorzichtige start betekent dat gedurende een korte periode tram 22 gaat rijden zonder dat de dienstregeling van bus 12 wordt aangepast.  
  • De concessie van U-OV is uitgebreid met Vijfheerenlanden.

Welke financiële gevolgen heeft de verandering?

  • De begroting is (conform bestuurplanning) gebaseerd op een start van de exploitatie in december 2019. Een eerdere start zal leiden tot extra exploitatiekosten. Afhankelijk van de startdatum moet gedacht worden aan 0,5 tot 1 miljoen euro extra exploitatie en beheer en onderhoudskosten (exclusief extra kosten voor tramhuur).
  • De begroting voor 2019 is gebaseerd op de oude concessie(grenzen). Uitbreiding van de concessie leidt tot een kostenstijging van € 1,7 miljoen (exploitatiekosten minus reizigersbijdrage).

Bijstellingen

Meerjarenonderhoudsplan (MOP) (lasten € 2.481.000)
In 2018 is het Meerjaren onderhoudsplan (MOP) opgesteld voor 2019. Structureel is er € 17,3 mln. beschikbaar voor het MOP, maar voor 2019 was tot nu toe € 11,06 mln. begroot. Nu blijkt dat de kosten voor het beheer en onderhoud trambedrijf hoger uitvallen. Dit komt onder andere door veiligheidsproblemen bij de wisselstraat en overweg, waardoor extra inzet noodzakelijk was. Voor o.a. tramruilingen was onvoldoende budget opgenomen en bij telematica is onderhoud naar voren gehaald (vervanging switches). Tevens is er sprake onderdelen die duurder uitvallen zoals de gestegen energiekosten . De hogere kosten worden nu geraamd op € 2,481 mln. Voorgesteld wordt om deze kosten te onttrekken uit de hiervoor beschikbare bestemmingsreserve BDU, inzake BRU.            
OV Concessie Vijfheerenlanden (lasten € 1.500.000)
De kosten voor de OV concessie Vijfheerenlanden worden in 2019 incidenteel binnen de bestaande begroting gedekt. Van de benodigde € 1,74 mln. wordt € 1,5 mln. gedekt vanuit het beleidsdoel knooppunten en het restant binnen het beleidsdoel Openbaar Vervoer. Per saldo vind er dus een verschuiving plaats van € 1,5 mln. vanuit Knooppunten naar Openbaar Vervoer.

Bijstellingen MIP

Zonnepanelen op Tramremise (krediet € 550.000)
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel bij de bouw van de nieuwe tramremise. Het gebouw (kantoor en werkplaats) heeft geen gasaansluiting. Voor de verwarming wordt gebruik gemaakt van een warmtepomp.

Het grote dak van de werkplaats is ideaal om zonnepanelen op te leggen. Dit dak is zou gebouwd dat dit kan. De panelen komen in de goede, zuidelijke, richting te liggen. De totale kosten van de investering zijn geraamd op € 550.000. De maximale subsidie over 15 jaar is € 355.680.
De te verwachten jaarlijkse beheerkosten zijn € 3.500. Over 15 jaar is dit € 52.500.

De te verwachten productie van de zonnepanelen is 304.000 KWh per jaar. Deze productie kan terug geleverd worden aan het elektriciteitsnet of kan gebruikt worden voor de voeding van de trams, kantoren en werkplaatsen. Dit leidt tot een besparing van de elektriciteitskosten van € 22.000 per jaar. Over 15 jaar is dat € 330.000.

Van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is een subsidiebeschikking ontvangen. Voorwaarde van deze beschikking is dat de zonnepanelen voor 6 juni 2020 in gebruik genomen moeten zijn. De looptijd van de subsidie is 15 jaar.

De toegekende subsidie is afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte energie. Uitgaande van de hoeveelheid zonnepanelen is deze subsidie maximaal € 23.712 per jaar. Over de totale periode is de subsidie maximaal € 355.680. Als de volledige subsidie niet benut is in 15 jaar, dan kan de termijn voor subsidie verlengd worden met 1 jaar.  

Per saldo zijn de kosten over 15 jaar € 602.500 en de maximale opbrengsten zijn € 685.680. Per saldo is sprake van een rendabele investering. Daarnaast bevordert deze investering de duurzaamheid van de provincie Utrecht. Om het gebouw energieneutraal te maken is de toepassing van zonnepanelen op dit moment de meest gewenste oplossing. Energieneutraal werken is het uitgangspunt van de provincie Utrecht.

Indien de prijzen van elektriciteit in de komende jaren wijzigen is er sprake van een ander plaatje als het gaat om lasten en baten. Gelet op de energietransitie is de kans aanwezig dat deze tarieven in de komende jaren eerder gaan dalen dan stijgen.

Voorgesteld wordt om deze investering toe te voegen aan het MIP Openbaar vervoer. De uit deze investering voortvloeiende kapitaallasten € 36.700 (gedurende 15 jaar) past binnen het de beschikbare budget voor kapitaallasten van totaal € 25 mln. De beheerkosten ad € 3.500 wordt opgenomen in het MOP en past binnen de beschikbare € 17,3 mln. voor beheer en onderhoud. Door de verwachte besparing en de verwachte subsidie is het geheel nagenoeg budgetneutraal.

Vervanging DRIS
Bij het project vervanging DRIS zijn twee verzoeken tot wijziging ontvangen. Gem. Utrecht heeft ons verzocht de displays op het busstation bij station Leidsche Rijn Centrum mee te nemen in het project. De kosten ad € 218.000 worden door de gemeente Utrecht betaald. Het netto investeringsbedrag en de kapitaallasten stijgen dus niet. Het andere verzoek is ontvangen vanuit het project Driebergen Zeist. Verzocht wordt om de displays op het busstation bij Station Driebergen Zeist ook op te nemen in het project. De werkelijke kosten hiervoor (welke zijn geraamd op € 435.000) mogen in mindering worden gebracht op de bijdrage van de provincie in het project Driebergen Zeist.
Hierdoor stijgt dus wel de netto investering en de kapitaallasten, deze wordt gecompenseerd door de lagere bijdrage aan project Driebergen Zeist. Omdat de kapitaallasten OV deel uitmaken van het Mobiliteitsplan wordt voorgesteld om t.z.t.  wanneer de werkelijke kosten voor deze DRIS bekend zijn, de lagere bijdrage aan het project te storten in de reserve Mobiliteitsplan, zodat deze in de toekomst de hogere kapitaallasten kan compenseren.
Ook in Vijfheerenlanden staan DRIS displays die aan vervanging toe zijn. Ten tijde van het GS besluit van 4 april 2017 was dit nog niet bekend. Derhalve is het gewenst het budget vervanging DRIS met € 50.000 te verhogen. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten ( € 5.000) passen binnen de beschikbare budget van € 25 mln. kapitaallasten.

Beleidsdoel

Bijgestelde begroting

Realisatie

Prognose

Bijstellingen

Lasten

164.780

62.565

168.761

3.981

Baten

116.593

114.464

116.593

Saldo

48.187

-51.899

52.168

3.981

Saldo beleidsdoel excl. reserves

48.187

-51.899

52.168

3.981

ga terug