Najaarsrapportage 2019

5b. Bereikbaarheid Openbaar vervoer

Financiën totaal

Wat gaat het kosten?

Programmaverantwoording

Bijgestelde begroting

Realisatie

Prognose

Bijstellingen

Lasten

164.780

62.565

168.761

3.981

Baten

116.593

114.464

-116.593

Saldo van het programma

48.187

-51.899

52.168

3.981

Mutaties in de reserves

6.635

9.116

2.481

Beslag op de algemene middelen

41.552

-51.899

43.052

1.500

Investeringen

Voortgang grote of complexe projecten conform nota Investeren

De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT)

Doelstelling
Het project VRT omvat de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn en aanschaf van nieuw materieel en moet in 2020 gerealiseerd zijn. Na de vernieuwing wordt de SUNIJ- en UHL-lijn ook exploitatief gekoppeld ( de z.g. Vervoerkundige Koppeling) waardoor reizigers vanuit Nieuwegein/IJsselstein via het centrum van Utrecht naar de Uithof kunnen en vice versa.
Het project is opgebouwd uit vijf deelprojecten: Materieel, VK-sporen, Tracé X, Nieuwegein City en Ombouw SUNIJ.

Kenmerken

Besluit PS

25 oktober 2016 (819A9D79)

Projectfase

Uitvoeringsfase

Startjaar

2016

Verwacht jaar afronding

2021

Voortgang
Het deelproject VK sporen is gerealiseerd en de sporen zijn aan Trambeheer en Onderhoud (TBO) opgeleverd.
Het nieuwe tram materieel (tweeëntwintig 41 meter trams) zijn in productie bij CAF. Na wat vertraging is de eerste tram geleverd op 9 mei 2019. Wel zijn een aantal kwaliteitsissues geconstateerd die nog opgelost moeten worden om te kunnen accepteren op 31 oktober 2019.

Het contract voor de Ombouw SUNIJ-lijn is op 1 mei 2019 definitief gegund aan BAM. De inscchrijfsom overschreed het geraamde budget, het tekort is aangevuld uit de reservering voor marktrisico (  € 5 mln.) en uit het opdrachtgeversonvoorzien ( € 1,5 mln.) Op 22 mei 2019 heeft de bestuurlijke stuurgroep Nieuwegein City besloten om niet over te gaan tot realisatie van verlegd tramtracé en halte Nieuwegein City tijdens de buitendienststelling in 2020. Conform het statenbesluit van 5 november 2018 blijft 2023 daarvoor de uiterlijke realisatiedatum (voorafgaand aan de start van de nieuwe OV-concessie).  

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

165,5 mln.

39,0 mln.

21,0 mln.

3,1 mln.

165,5 mln.

-

Bruto krediet is incl. VRT extra krediet en krediet OV-knooppunt Nieuwegein City

Toelichting op financiën
N.v.t.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Er wordt geen indienststellingsvergunning afgegeven in relatie tot de Wet lokaal spoor.

1) Borgen dat er aangetoond kan worden dat het een veilige baan is. Constante focus op informatie- en veiligheidsdossier.
2) In voldoende mate betrekken van de stakeholders t.b.v. de indienststelling TBO.

Tracé X niet geschikt voor het rijden met 75m materieel met passagiers

1) Zsm testen van 75m materieel op tracé (september 2019)
2)  PL gaat plan opstellen voor safety case
3) Loskoppelen als apart deelproject

Levering beveiliging door opdrachtgever (beveiliging door Bombardier) te laat / niet helder omschreven

1) Demarcatie (verdeling van werkzaamheden) wordt nu opgesteld zodat dit met een nota van inlichtingen gedeeld kan gaan worden met de inschrijver
2) Risico lijkt kleiner áls Bombardier 2019 nog de safety case (SC) voor de producten levert die nu op de UHL worden gebruikt
Dan kunnen die makkelijker in VRT worden toegepast.
3) Analyse voor in stand houden van huidige beveiliging

Busstalling Westraven

Doelstelling
Oplevering van de nieuwe busstalling vindt gefaseerd plaats vanaf maart 2020. De parkeergarage aan de Europalaan zal vanaf zomer 2020 leeg opgeleverd worden. De werkplaatsen en wasplaats zullen eind 2020 leeg opgeleverd worden.

De huidige busstalling aan de Europalaan huurt Qbuzz van de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht wil op korte termijn de Merwedekanaalzone gaan ontwikkelen, de gemeente heeft daarom de huur per december 2019 opgezegd. Gezamenlijk heeft de provincie Utrecht met Qbuzz en met de gemeente Utrecht een nieuwe locatie gezocht en gevonden op de Griffioenlaan. Op basis van deze locatie is door GS besloten tot de aanschaf van een perceel en het realiseren van een nieuwe busstalling aan de Griffioenlaan

Kenmerken

Besluit PS

25-09-2017  (81B9ADAC)

Projectfase

Uitvoeringsfase

Startjaar

2017

Verwacht jaar afronding

2020

Voortgang

Het werk is conform planning en binnen budget in mei definitief gegund aan aannemingsbedrijf v.d. Ven. Voorafgaande aan de voorlopige gunning heeft levering van de grond van Borghese aan de Provincie Utrecht plaatsgevonden. Na de definitieve gunning is de grond in verantwoordelijkheid tijdens het werk overgedragen aan van der Ven.
I.v.m. de aanschaf van elektrische bussen is het noodzakelijk een zwaardere stroomvoorziening (10 mVA) aan te leggen. De werkzaamheden van Stedin liggen op schema. In de planning, als onderdeel van de aanbieding van Van der Ven, is opgenomen dat het inkoopstation tijdig gereed is ten behoeve van de 10 m VA aansluiting. Deze scopewijziging voor het project wordt door de opdrachtgever opgesteld en aanvullend gefinancierd.

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

29,8 mln.

1,5 mln.

19,0 mln.

6,3 mln.

29,8 mln.

-

Toelichting op financiën
 De financiering van de scopewijziging van de zwaardere stroomvoorziening wordt door EOV verzorgd.


Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Problemen met verkrijgen
Omgevingsvergunning Bouwen

- Vooroverleg met het bevoegd gezag (In
 behandeling).
- Indicatievergunningsaanvraag indienen bij bevoegd
 gezag (In behandeling).
- Druk blijven uitoefenen om z.s.m. in overleg te
 kunnen treden met de welstand (Afgerond).
- Opmerkingen vanuit Welstand meegeven aan v.d.
 Ven (Afgerond).
- Met v.d. Ven afstemmen dat zij de lead nemen en
 wij meer op de achtergrond blijven (Afgerond).

Substantiële contractuele wijzigingen binnen projectscope.

- Ontwerpsessies met Van der Ven en waar van
 toepassing in aanwezigheid van E-OV en TBO.
- Wensen in relatie tot nadere invulling ontwerp (VO -
 > DO) worden hier besproken en getoetst aan het
 contract. Op deze manier wordt de kans op (grote)
 wijzigingen in een latere fase verkleind (In
 behandeling)
- Voorziening meenemen voor regulier meer- en minder werk
 (Afgerond)
- Uitvoeren van een review met het gehele team
 (Afgerond)

Bouwwerkzaamheden ON en
bouw- en operationele
werkzaamheden Qbuzz leveren
praktische bezwaren

- Enkele maanden voor start uitvoeringsraakvlak
 plannings-/raakvlakoverleg (Nog te plannen).
- Scope-split taken & verantwoordelijkheden met E-
 OV en TBO aanscherpen (Afgerond, onderdeel
 memo MT-OV).
- De technisch manager is aangesteld als raakvlak-
 coördinator binnen het projectteam (Afgerond).
- Raakvlak opnemen in contract (Afgerond).

Nieuwe Tramremise (NTR)

Doelstelling

Het uitvoeren en overdragen van een nieuwe werkende Tram Remise op het remiseterrein in Nieuwegein, die:

  • Bijdraagt aan de doelstellingen en functies zoals beschreven in IPvE 5.0 en is opgenomen in het PPVE 3.0;
  • Geaccepteerd en onderhoudbaar is door toekomstige beheerder;
  • Geschikt is voor het ter beschikking stellen van het trammaterieel aan de vervoerder voor zowel de SUNIJ-lijn als de Uithoflijn, zodat deze de trams kan exploiteren;
  • Toekomstige uitbreiding van onderhoudscapaciteit en ten dele stallingscapaciteit mogelijk maakt ten behoeve van de uitbreiding van het netwerk.

Kenmerken

Besluit PS ( v/h BRU)

2 oktober 2013  815B8BCF

Projectfase

Uitvoeringsfase

Startjaar

2014

Verwacht jaar afronding

2020

Voortgang

In 2019 zijn de werkzaamheden voor de nieuwe tramremise gestaag gevorderd. De realisatie verloopt conform planning en realisatie blijft binnen het gestelde  budget. De oude remise is afgesloten; sloopwerkzaamheden starten in Q3 2019. De officiële opening van de nieuwe remise staat voorlopig gepland op 28 november 2019. De werkzaamheden NTR vormen geen belemmering voor het gestarte proefbedrijf en geplande exploitatie van de Uithoflijn na zomer 2019.

Financiën

Totaal Krediet (bruto)

Gerealiseerd t/m 2018

Budget 2019

Realisatie 2019

Prognose eindstand

Resultaat

62,0 mln.

37,5 mln.

24,5 mln.

6,1 mln.

62,0 mln.

-

Bruto krediet incl. 10,0 mln. besluit Extra krediet

Toelichting op financiën
N.v.t.

Risico’s

Risico

Beheermaatregel

Verhuizing naar nieuwe huisvesting + werkplaats is niet succesvol.

- Opstellen verhuisplanning t.b.v. OCC & coördinatie
- Aanstellen verhuiscoördinator
- Planning communiceren met alle partijen
- Inrichten projectorganisatie verhuizing. Buiten scope
  project --> maatregel TBO
- Uitvoeren onderzoek brandscheidingen.

Overdrachtsdossier voldoet niet aan de eisen en wensen van TBO.

- Onderdelen eerder opleveren (werkplaatssystemen
  e.d.] (Afgerond)
- Oplevering als agendapunt in bouwvergadering en
 werkvergadering (Afgerond)
- Achterhouden eindtermijn ON's
- Safety case tijdig opstellen en afstemmen met
 AM/ontvangstorganisatie
- Kick-off met ontvangstorganisatie plannen (Afgerond)
- TBO meenemen In toetsing relevante
 ontwerpstukken (Afgerond)
- Overeenstemming bereiken over kruisjeslijsten (Afgerond)

Aanbesteding spuitcabine is niet succesvol

- Inschrijfvergoeding voor inschrijvers
- Contact met potentiële inschrijvers