Wat gaat het kosten?
Programmaverantwoording | Bijgestelde begroting | Realisatie | Prognose | Bijstellingen |
---|---|---|---|---|
Lasten | 164.780 | 62.565 | 168.761 | 3.981 |
Baten | 116.593 | 114.464 | -116.593 | |
Saldo van het programma | 48.187 | -51.899 | 52.168 | 3.981 |
Mutaties in de reserves | 6.635 | 9.116 | 2.481 | |
Beslag op de algemene middelen | 41.552 | -51.899 | 43.052 | 1.500 |
Investeringen
Voortgang grote of complexe projecten conform nota Investeren
De Vernieuwde Regionale Tramlijn Regio Utrecht (VRT)
Doelstelling
Het project VRT omvat de aanpassing van de bestaande SUNIJ-lijn en aanschaf van nieuw materieel en moet in 2020 gerealiseerd zijn. Na de vernieuwing wordt de SUNIJ- en UHL-lijn ook exploitatief gekoppeld ( de z.g. Vervoerkundige Koppeling) waardoor reizigers vanuit Nieuwegein/IJsselstein via het centrum van Utrecht naar de Uithof kunnen en vice versa.
Het project is opgebouwd uit vijf deelprojecten: Materieel, VK-sporen, Tracé X, Nieuwegein City en Ombouw SUNIJ.
Kenmerken
Besluit PS | 25 oktober 2016 (819A9D79) |
Projectfase | Uitvoeringsfase |
Startjaar | 2016 |
Verwacht jaar afronding | 2021 |
Voortgang
Het deelproject VK sporen is gerealiseerd en de sporen zijn aan Trambeheer en Onderhoud (TBO) opgeleverd.
Het nieuwe tram materieel (tweeëntwintig 41 meter trams) zijn in productie bij CAF. Na wat vertraging is de eerste tram geleverd op 9 mei 2019. Wel zijn een aantal kwaliteitsissues geconstateerd die nog opgelost moeten worden om te kunnen accepteren op 31 oktober 2019.
Het contract voor de Ombouw SUNIJ-lijn is op 1 mei 2019 definitief gegund aan BAM. De inscchrijfsom overschreed het geraamde budget, het tekort is aangevuld uit de reservering voor marktrisico ( € 5 mln.) en uit het opdrachtgeversonvoorzien ( € 1,5 mln.) Op 22 mei 2019 heeft de bestuurlijke stuurgroep Nieuwegein City besloten om niet over te gaan tot realisatie van verlegd tramtracé en halte Nieuwegein City tijdens de buitendienststelling in 2020. Conform het statenbesluit van 5 november 2018 blijft 2023 daarvoor de uiterlijke realisatiedatum (voorafgaand aan de start van de nieuwe OV-concessie).
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
165,5 mln. | 39,0 mln. | 21,0 mln. | 3,1 mln. | 165,5 mln. | - |
Bruto krediet is incl. VRT extra krediet en krediet OV-knooppunt Nieuwegein City
Toelichting op financiën
N.v.t.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Er wordt geen indienststellingsvergunning afgegeven in relatie tot de Wet lokaal spoor. | 1) Borgen dat er aangetoond kan worden dat het een veilige baan is. Constante focus op informatie- en veiligheidsdossier. |
Tracé X niet geschikt voor het rijden met 75m materieel met passagiers | 1) Zsm testen van 75m materieel op tracé (september 2019) |
Levering beveiliging door opdrachtgever (beveiliging door Bombardier) te laat / niet helder omschreven | 1) Demarcatie (verdeling van werkzaamheden) wordt nu opgesteld zodat dit met een nota van inlichtingen gedeeld kan gaan worden met de inschrijver |
Busstalling Westraven
Doelstelling
Oplevering van de nieuwe busstalling vindt gefaseerd plaats vanaf maart 2020. De parkeergarage aan de Europalaan zal vanaf zomer 2020 leeg opgeleverd worden. De werkplaatsen en wasplaats zullen eind 2020 leeg opgeleverd worden.
De huidige busstalling aan de Europalaan huurt Qbuzz van de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht wil op korte termijn de Merwedekanaalzone gaan ontwikkelen, de gemeente heeft daarom de huur per december 2019 opgezegd. Gezamenlijk heeft de provincie Utrecht met Qbuzz en met de gemeente Utrecht een nieuwe locatie gezocht en gevonden op de Griffioenlaan. Op basis van deze locatie is door GS besloten tot de aanschaf van een perceel en het realiseren van een nieuwe busstalling aan de Griffioenlaan
Kenmerken
Besluit PS | 25-09-2017 (81B9ADAC) |
Projectfase | Uitvoeringsfase |
Startjaar | 2017 |
Verwacht jaar afronding | 2020 |
Voortgang
Het werk is conform planning en binnen budget in mei definitief gegund aan aannemingsbedrijf v.d. Ven. Voorafgaande aan de voorlopige gunning heeft levering van de grond van Borghese aan de Provincie Utrecht plaatsgevonden. Na de definitieve gunning is de grond in verantwoordelijkheid tijdens het werk overgedragen aan van der Ven.
I.v.m. de aanschaf van elektrische bussen is het noodzakelijk een zwaardere stroomvoorziening (10 mVA) aan te leggen. De werkzaamheden van Stedin liggen op schema. In de planning, als onderdeel van de aanbieding van Van der Ven, is opgenomen dat het inkoopstation tijdig gereed is ten behoeve van de 10 m VA aansluiting. Deze scopewijziging voor het project wordt door de opdrachtgever opgesteld en aanvullend gefinancierd.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
29,8 mln. | 1,5 mln. | 19,0 mln. | 6,3 mln. | 29,8 mln. | - |
Toelichting op financiën
De financiering van de scopewijziging van de zwaardere stroomvoorziening wordt door EOV verzorgd.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Problemen met verkrijgen | - Vooroverleg met het bevoegd gezag (In |
Substantiële contractuele wijzigingen binnen projectscope. | - Ontwerpsessies met Van der Ven en waar van |
Bouwwerkzaamheden ON en | - Enkele maanden voor start uitvoeringsraakvlak |
Nieuwe Tramremise (NTR)
Doelstelling
Het uitvoeren en overdragen van een nieuwe werkende Tram Remise op het remiseterrein in Nieuwegein, die:
- Bijdraagt aan de doelstellingen en functies zoals beschreven in IPvE 5.0 en is opgenomen in het PPVE 3.0;
- Geaccepteerd en onderhoudbaar is door toekomstige beheerder;
- Geschikt is voor het ter beschikking stellen van het trammaterieel aan de vervoerder voor zowel de SUNIJ-lijn als de Uithoflijn, zodat deze de trams kan exploiteren;
- Toekomstige uitbreiding van onderhoudscapaciteit en ten dele stallingscapaciteit mogelijk maakt ten behoeve van de uitbreiding van het netwerk.
Kenmerken
Besluit PS ( v/h BRU) | 2 oktober 2013 815B8BCF |
Projectfase | Uitvoeringsfase |
Startjaar | 2014 |
Verwacht jaar afronding | 2020 |
Voortgang
In 2019 zijn de werkzaamheden voor de nieuwe tramremise gestaag gevorderd. De realisatie verloopt conform planning en realisatie blijft binnen het gestelde budget. De oude remise is afgesloten; sloopwerkzaamheden starten in Q3 2019. De officiële opening van de nieuwe remise staat voorlopig gepland op 28 november 2019. De werkzaamheden NTR vormen geen belemmering voor het gestarte proefbedrijf en geplande exploitatie van de Uithoflijn na zomer 2019.
Financiën
Totaal Krediet (bruto) | Gerealiseerd t/m 2018 | Budget 2019 | Realisatie 2019 | Prognose eindstand | Resultaat |
62,0 mln. | 37,5 mln. | 24,5 mln. | 6,1 mln. | 62,0 mln. | - |
Bruto krediet incl. 10,0 mln. besluit Extra krediet
Toelichting op financiën
N.v.t.
Risico’s
Risico | Beheermaatregel |
Verhuizing naar nieuwe huisvesting + werkplaats is niet succesvol. | - Opstellen verhuisplanning t.b.v. OCC & coördinatie |
Overdrachtsdossier voldoet niet aan de eisen en wensen van TBO. | - Onderdelen eerder opleveren (werkplaatssystemen |
Aanbesteding spuitcabine is niet succesvol | - Inschrijfvergoeding voor inschrijvers |